Als u een ontspannende vakantie geboekt heeft of lekker op reis gaat, dan wilt u natuurlijk niet dat er iets met uw bagage gebeurt. In uw koffers en tassen bevinden zich al uw belangrijke spullen die u vanzelfsprekend zonder krasje weer terugziet. Soms kan er echter iets mis gaan, en kan uw bagage kwijt raken of beschadigd zijn. Maar wat moet u in zo’n geval nou eigenlijk doen?
Vul allereerst zo snel mogelijk een PIR formulier in. Met een PIR formulier kunt u een klacht indienen en kan de luchtvaartmaatschappij u goed helpen. Wanneer u uw bagage kwijt bent zal dit formulier hen helpen bij het zoeken naar uw spullen, en als uw bagage beschadigd is kunt u aangeven waar de schade zich bevindt.
Controleer vervolgens of u een reisverzekering heeft. Wanneer dit het geval is kunt u soms namelijk een vergoeding krijgen. Kijk in de polis of u recht heeft op een vergoeding en hoe u deze kunt krijgen. Wanneer u geen reisverzekering heeft kunt u de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk stellen. Wanneer u alleen een vliegticket geboekt heeft kan uw luchtvaartmaatschappij aansprakelijk gesteld worden, in het geval van een pakketreis de reisorganisatie. Neem contact op met de ondernemer om samen tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt kunt u zelf een brief schrijven met uw klacht, om rechtsbijstand vragen, of om hulp vragen bij het juridisch loket.